اخبار کوتاه
گزارشها از بحران دارو و تشدید رنج بیماران در سایه فشارهای اقتصادی و سیاسی
۳ هفته پیش
وبسایت آتیه آنلاین در گزارشی به گرانی و نایاب شدن دارو، هزینههای سنگین درمان و کاهش توان مالی خانوادهها پرداخته است؛ موضوعی که باعث شده بسیاری از بیماران، بهویژه مبتلایان به سرطان، در شرایط دشواری قرار گیرند.
براساس این گزارش که هدی هاشمی آن را تهیه کرده، «افزایش چندبرابری قیمت داروها و هزینههای شیمیدرمانی» باعث شده برخی بیماران درمان خود را «نیمهکاره رها کنند» و درگیر «انتخابی تلخ میان ادامه درمان یا تأمین حداقلهای زندگی» شوند؛ وضعیتی که فشار بیماری را با اضطراب دائمی تأمین هزینهها همراه کرده است.
در این گزارش، گفتوگوهایی با بیماران، همراهان بیمار، مدیر و مددکار موسسه خیریه مهیار انجام شده است. سعید شاکریفرد، مدیرعامل موسسه خیریه مهیار، با اشاره به افزایش قیمت داروها میگوید: «حتی داروهای تولید داخل هم بسیار گران شدهاند، چون مواد اولیه بسیاری از آنها با ارز آزاد تهیه میشود.» او توضیح میدهد که بیماران علاوه بر هزینه درمان، با عوارض شدید ناشی از بیماری و شیمیدرمانی نیز روبهرو هستند؛ عوارضی که به گفته او «بیمار را خسته میکند.»
انسیه محتشمی، مددکار مؤسسه مهیار، از بیمارانی میگوید که به دلیل هزینههای سنگین درمان، ناچار به فروش داراییهای خود شدهاند: «آدمهایی بودند که میخواستند پیوندشان را بفروشند.» به گفته او، برخی از بیماران به دلیل استیصال در پرداخت هزینهها به چنان درجهای از ناامیدی رسیدهاند که میخواهند «خودشان را بکشند»، تصمیمی که به گفته او مددکاران اجتماعی اجازه تحقق آن را نمیدهند.
مدیرعامل موسسه خیریه مهیار در بخش دیگری از این گزارش از وضعیت دشوار خانوادهها برای تأمین هزینه دارو سخن میگوید و به نمونه کودکی ۱۰ ساله به نام امیرعلی، اهل شیراز، اشاره میکند که داروی مورد نیازش هر سه هفته حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد. او میگوید: «پدر این کودک تماس گرفت و گفت پرایدم را فروختم، طلای همسرم را فروختم؛ دیگر چه کار کنم؟»
به گفته شاکریفرد، در ماههای اخیر بارها بیمارانی به این مؤسسه مراجعه کردهاند که تنها توانستهاند بخشی از روند درمان را ادامه دهند و پس از چند دوره، به دلیل ناتوانی مالی، درمانشان متوقف شده است. او همچنین میگوید: «بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آمار مرگومیر در سال جاری به این دلیل افزایش یافته است.»
در چنین شرایطی، مجموعهای از عوامل بیرونی و درونی از جمله تحریمها، ضعفهای مدیریتی و پیامدهای جنگها و تنشهای اخیر، فشار بر نظام سلامت و دسترسی بیماران به دارو و درمان را تشدید کرده است. بهگفته فعالان حوزه درمان، این وضعیت باعث شده زنجیره تامین دارو با اختلالهای جدی مواجه شود.
وزیر دارایی اسرائیل از احتمال صدور حکم بازداشتش در دادگاه لاهه خبر داد
۳ هفته پیش
بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل، اعلام کرد که از درخواست احتمالی دادستانهای دادگاه کیفری بینالمللی برای صدور حکم بازداشتش مطلع شده است. او روز سهشنبه در یک نشست خبری گفت شامگاه گذشته از این موضوع باخبر شده، اما توضیح نداد چه کسی این اطلاعات را در اختیارش قرار داده است. روند بررسی و درخواست حکم بازداشت در دادگاه لاهه محرمانه انجام میشود.
او صدور احتمالی چنین حکمی را «اعلان جنگ» توصیف کرد و گفت اسرائیل «با قدرت پاسخ خواهد داد». او همچنین تشکیلات خودگردان فلسطینی را «سازمان تروریستی» خواند و آن را به حمایت از پیگیریهای حقوقی بینالمللی علیه اسرائیل متهم کرد.
وزیر دارایی اسرائیل در ادامه گفت در واکنش به این تحولات، دستور تخلیه روستای فلسطینی «خانالاحمر» در کرانه باختری اشغالی را امضا خواهد کرد؛ منطقهای که سالهاست درگیر منازعه حقوقی با مقامهای اسرائیلی است و ساکنانش با خطر جابهجایی اجباری روبهرو هستند.
بر اساس گزارشها، اتهامهای مطرحشده علیه اسموتریچ شامل حمایت از انتقال اجباری فلسطینیها، پشتیبانی از گسترش شهرکهای اسرائیلی در اراضی اشغالی و اظهارات جنجالی او درباره «موجه بودن گرسنه نگه داشتن فلسطینیان غزه» است.
در نوامبر ۲۰۲۴، دادگاه کیفری بینالمللی برای بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و یوآو گالانت، وزیر دفاع وقت، نیز به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» در جریان جنگ غزه حکم بازداشت صادر کرده بود. در صورت تأیید درخواست جدید، اسموتریچ سومین مقام ارشد اسرائیلی خواهد بود که هدف پیگرد این دادگاه قرار میگیرد.
همزمان، بریتانیا و چند کشور دیگر نیز پیشتر اسموتریچ و ایتامار بنگویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، را به دلیل «تحریک مکرر خشونت علیه فلسطینیان» تحریم کرده بودند.
در غزه جنگزده، عروسها به لباسهای رفوشده روی آوردهاند
۳ هفته پیش
بیش از دو سال پس از آغاز جنگ در نوار غزه، بسیاری از خانوادهها برای برگزاری مراسم عروسی به بازسازی و رفو کردن لباسهای قدیمی روی آوردهاند؛ تلاشی برای حفظ نشانهای از زندگی عادی در میان ویرانی، کمبود کالا و افزایش شدید قیمتها.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که بسیاری از خانوادهها دیگر توان خرید لباسهای نو را ندارند و بهجای آن به کارگاههایی مراجعه میکنند که لباسهای قدیمی عروس و سایر پوشاک را بازسازی و رفو میکنند.
نیسرین الرنتیسی، یکی از خیاطان این کارگاه، میگوید در ماههای نخست جنگ به دلیل قطعی برق، ناچار بودند با چرخ خیاطیهای پدالی کار کنند. او توضیح داد که پارچهای که پیش از جنگ با قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ شِکِل خریداری میکرد، اکنون حدود ۵۰۰ شِکِل قیمت دارد.
به گفته او، افزایش قیمت پارچه، هزینه حملونقل و محدودیت ورود برخی مواد اولیه، از جمله سنگها و تزئینات لباس عروس، باعث شده قیمت لباسها به شکل چشمگیری افزایش یابد. بسیاری از کارگاههای خیاطی نیز در جریان جنگ آسیب دیده یا تخریب شدهاند.
رویترز به نقل از کارکنان فروشگاههای لباس عروس نوشته است که قیمتها اکنون برای بسیاری از خانوادههای غزه «غیرقابل دسترس» شده است. روان شلوف، یکی از کارکنان یک فروشگاه لباس عروس، میگوید پیش از جنگ «قیمتها برای همه قابلقبول بود»، اما حالا هزینه یک لباس عروس دستکم به هزار دلار رسیده است.
شهد فایز، دختر ۲۱ سالهای که قرار است چند روز دیگر ازدواج کند، میگوید خانوادهاش حتی با تمام مبلغ مهریه نیز قادر به خرید لباس عروس نیستند. او به رویترز گفت: «دیگر به مدل لباس اهمیت نمیدهم، فقط میخواهم نو باشد.»
با وجود جنگ و آوارگی گسترده در غزه، برخی خانوادهها همچنان تلاش میکنند مراسم عروسی را، هرچند ساده و محدود، برگزار کنند؛ مراسمی که برای بسیاری از ساکنان این منطقه، به نمادی از ادامه زندگی در میان ویرانی تبدیل شده است.
۴۰ درصد بیکاران ایران دانشگاهیاند
۳ هفته پیش
معاون آموزشی وزارت علوم ایران میگوید ۴۰ درصد بیکاران کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند؛ آماری که بار دیگر شکاف میان نظام آموزش عالی و بازار کار در ایران را برجسته کرده است.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان گفت در بسیاری از کشورهای جهان، میزان جذب دانشآموختگان در بازار کار به یکی از معیارهای اصلی سنجش عملکرد دانشگاهها تبدیل شده است.
او افزود در برخی کشورها بین ۶۰ تا ۸۵ درصد فارغالتحصیلان در یک تا دو سال نخست پس از پایان تحصیل جذب بازار کار میشوند، اما در ایران «شرایط مطلوب نیست» و از هر ۱۰ فرد بیکار، چهار نفر دارای تحصیلات دانشگاهیاند.
اظهارات این مقام وزارت علوم در شرایطی مطرح میشود که طی دو دهه گذشته، گسترش کمّی دانشگاهها و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، همواره با انتقادهایی درباره کیفیت آموزش و نبود تناسب میان رشتههای دانشگاهی و نیاز بازار کار همراه بوده است.
کارشناسان بازار کار بارها هشدار دادهاند که بخش قابل توجهی از فارغالتحصیلان دانشگاهی، بهویژه در رشتههای علوم انسانی و برخی رشتههای مهندسی، با بیکاری روبهرو میشوند یا به مشاغلی خارج از حوزه تخصصی خود روی میآورند.
با این حال، منتقدان میگویند تأکید بر «مهارتآموزی» بدون ایجاد ظرفیت واقعی اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی، لزوماً به کاهش نرخ بیکاری فارغالتحصیلان منجر نخواهد شد؛ بهویژه در شرایطی که اقتصاد ایران با رکود، مهاجرت نیروی متخصص و کاهش سرمایهگذاری روبهروست.
بازداشت دو شهروند بهایی در ساری و سمنان و تایید حکم ۸ سال حبس انیسا فنائیان
۱ ماه پیش
پایگاه خبری حقوق بشری هرانا که در آمریکا مستقر است از بازداشت دو زن بهایی دیگر در ایران خبر داده است.
بنابر گزارش این پایگاه خبری، رومینا گلی ساکن ساری، روز بیستم اردیبهشت به اتهام «تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام» با قرار موقت یک ماهه بازداشت شده است. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که مأموران امنیتی ضمن تفتیش منزل خانم گلی، وسایل دیجیتال و کتابهای مذهبی مرتبط با آئین بهایی را توقیف کردهاند.
همچنین انیسا فنائیان، ساکن سمنان که در مهرماه سال گذشته با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود روز ۲۱ اردیبهشت با حضور نیروهای امنیتی برای تحمل حکم کیفری ۸ سال زندان در منزلاش بازداشت شده است. پیشتر درخواست اعاده دادرسی خانم فنائیان در دیوان عالی کشور پذیرفته و او با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود، اما پس از بررسی پرونده و ارجاع آن به شعبه همعرض، حکم پیشین بدون تغییر تأیید شد.
انیسا فنائیان اواخر سال ۱۴۰۲ در دادگاه انقلاب سمنان به اتهام «تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر با شرع اسلام و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان، جزای نقدی، محرومیتهای اجتماعی و مصادره بخشی از اموال خانوادگی محکوم شد، اما این حکم در مرحله تجدیدنظر به هشت سال حبس کاهش پیدا کرد. خانم فنائیان پیشتر نیز در سال ۱۳۹۲ با وجود دارا بودن فرزند و در شرایطی که همسرش در زندان بود، یک سال را در زندان سمنان سپری کرده بود.
جامعه بهاییان ایران همواره تحت فشار نهادهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی بوده بهطوری که سازمان ملل متحد نقض حقوق انسانی آنها را سیستماتیک دانسته و خواستار توجه جهانی به شرایط آنها شده است. از آغاز جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران نیز چندین شهروند بهایی به بازداشت نیروهای امنیتی ایران درآمدهاند.
در این میان عنقا سیاوشی، شهروند بهایی ۱۹ ساله ساکن شیراز، که ۱۸ فروردین بازداشت بود، با قرار وثیقه از زندان عادلآباد شیراز آزاد شد. از اتهامهای آقای سیاوشی اطلاعی در دست نیست.
۳۰ نماینده کنگره آمریکا خواستار پایان دادن به سیاست ابهام هستهای اسرائیل شدند
۱ ماه پیش
سی تن از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده خواستار شفافیت بیشتر در مورد توانمندیهای هستهای اسرائیل شده و از مارکو روبیو، وزیر خارجه این کشور، خواستند تا به ابهامهای دیرینه در این زمینه پایان دهد.
این قانونگذاران در بیانیهای مشترک با اشاره به جنگ ایران اعلام کردند که ایالات متحده «در این جنگ دوشادوش کشوری میجنگد که دولت آمریکا رسما از تأیید برنامه احتمالی سلاحهای هستهای آن خودداری میکند.»
دموکراتها تأکید کردند که کنگره «مسئولیتی قانون اساسی دارد تا بهطور کامل در جریان توازن هستهای در خاورمیانه، خطر تشدید تنش از سوی هر یک از طرفین این درگیری و برنامهریزیها و طرحهای احتیاطی دولت برای چنین سناریوهایی قرار گیرد.»
آنها همچنین افزودند که سیاست «ابهام رسمی» باعث میشود منع اشاعه هستهای در منطقه «غیرممکن» شود؛ چرا که تصمیمات هستهای ایران در «خلاء» گرفته نمیشود، بلکه تحت تأثیر «برداشت این کشور از توانمندیهای سایر کشورها» شکل میگیرد.
اوباما: نتانیاهو با همین استدلالها میخواست مرا به جنگ با ایران وادارد
۱ ماه پیش
باراک اوباما، رئیسجمهور سابق ایالات متحده، گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها سعی کرده بود او را به انجام یک جنگ تمام عیار با ایران متقاعد کند.
وی در مصاحبهای که نشریه نیویورکر روز دوشنبه آن را منتشر کرد، گفت که نتانیاهو در مکالماتش با او از همان استدلالها و توجیهاتی استفاده میکرد که بعدها به دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، ارائه داد تا او را وارد جنگ با ایران کند.
اوباما افزود اگرچه نتانیاهو در نهایت به هدف خود رسید، اما همچنان بسیار تردید دارد که چنین جنگی به نفع شهروندان اسرائیلی یا آمریکایی باشد.
او همچنین خاطرنشان کرد که سوابق تاریخی به وضوح اختلافات عمیق او با نتانیاهو بر سر مسئله ایران را نشان میدهد. اوباما گفت: «فکر میکنم مستندات زیادی از اختلافات من با آقای نتانیاهو وجود دارد.»
رئیس پیشین موساد میگوید خشونت شهرکنشینان اسرائیلی او را به یاد هولوکاست میاندازد
۱ ماه پیش
رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، گفت که خشونت شهرکنشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی او را به یاد هولوکاست میاندازد.
تامیر پاردو که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رئیس موساد بود، این اظهارات را در گفتوگویی با کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، حین بازدید از روستاهای فلسطینی که هدف حملات مداوم شهرکنشینان قرار دارند، مطرح کرد.
به گزارش وبسایت میدلایست آی، او اظهار داشت: «مادرم از بازماندگان هولوکاست بود و آنچه دیدم مرا به یاد اتفاقاتی انداخت که در قرن گذشته علیه یهودیان رخ داد.» وی افزود: «آنچه امروز دیدم باعث شد از یهودی بودن خود احساس شرم کنم.»
پاردو همچنین هشدار داد خشونتهای شهرکنشینان میتواند به «هفتم اکتبر دیگری» منجر شود. او گفت: «این بار به شکلی متفاوت و بسیار دردناکتر خواهد بود، چرا که منطقه بسیار پیچیدهتر شده است. دولت تصمیم گرفته بذرهای هفتم اکتبر بعدی را بکارد.»
پاردو با اینکه معتقد است نیروهای مجری قانون اسرائیل از این وضعیت آگاه هستند، گفت که به نظر میرسد «تصمیم گرفتهاند آن را نادیده بگیرند.»
او تأکید کرد: «آنچه امروز دیدم تهدیدی وجودی برای دولت اسرائیل است» و افزود تلاش برای مهار این حملات ممکن است هزینههای سنگینی از جمله خطر جنگ داخلی داشته باشد.
رئیس سابق موساد بهویژه به نفوذ گروههای شهرکنشین اشاره کرد که از حمایت سطوح بالای دولت، از جمله وزیران راست افراطی مانند بتسلئیل اسموتریچ و ایتامار بنگویر برخوردارند.
خشونت و گسترش شهرکنشینان اسرائیلی که سابقهای طولانی دارد، از اکتبر ۲۰۲۳ بهطور چشمگیری افزایش یافته و شامل جابهجایی اجباری سیستماتیک فلسطینیان و استفاده از سلاح گرم علیه غیرنظامیان بیسلاح بوده است.
کمیسیون مقاومت در برابر دیوار و شهرکها اعلام کرد که شهرکنشینان اسرائیلی از ابتدای امسال دستکم ۱۶ فلسطینی را کشتهاند.
گزارش سازمان ملل در ماه مارس نشان میدهد که بین نوامبر ۲۰۲۴ تا اکتبر ۲۰۲۵، بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در کرانه باختری آواره شدهاند. در همین بازه زمانی، ۱۷۳۲ مورد خشونت شهرکنشینان ثبت شده که منجر به تلفات یا خسارت شده و نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است.
همچنین از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از هزار فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی کشته شدهاند.