پنجشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۵

گزارش خبری

ایران به حملات آمریکا پاسخ داد؛ اعلام حمایت تهران از عمان

پایگاه هوایی آمریکادر کویت ساعت ۴:۵۰ صبح هدف قرار گرفت.

سپاه پاسداران خبر داد که در پی حملات شبانه و جدید آمریکا به جنوب ایران، پایگاه هوایی متعلق به ایالات متحده را در منطقه هدف قرار داده است. همزمان وزارت خارجه ایران نیز از عمان که هدف تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار گرفته است، اعلام حمایت کرد.

جنوب ایران و خلیج فارس از شامگاه چهارشنبه ۶ خرداد صحنه تنش و درگیری نظامی بوده است که با حمله ایالات متحده به پایگاهی در بندرعباس و سرنگونی پهپادهای ایرانی بر فراز تنگه هرمز آغاز شد و سپاه پاسداران نیز به آن پاسخ داد.

اطلاعیه سپاه پاسداران به مکان دقیق پایگاه آمریکایی که هدف قرار داده است، اشاره‌ای نمی‌کند، اما کویت که میزبان پایگاه نظامی آمریکاست، اعلام کرد که «تهدیدهای موشکی و پهپادی متخاصم» را رهگیری کرده است.

آتش‌بس میان تهران و واشینگتن شکننده‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌آید به طوری که این دومین بار در سه روز گذشته است که آمریکا به اهدافی در ایران حمله می‌کند، امری که باعث شد این بار سپاه پاسداران نیز به آن واکنش نشان دهد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود گفته که حمله به پایگاه هوایی آمریکا در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه رخ داده و این پایگاه را به عنوان «مبدا» حملات قبلی آمریکا معرفی کرده است.

اما فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، حمله ایران به کویت را «نقض فاحش آتش‌بس» نامید و سپاه پاسداران را متهم کرد که با پرتاب پنج پهپاد انتحاری در تنگه هرمز این منازعه را آغاز کرده و نیروهای آمریکایی این پهپادها را تهدیدی آشکار تشخیص داده‌اند.

سنتکام اعلام کرد که تمام این پهپادها رهگیری شدند و از پرتاب پهپاد ششم که از پایگاهی در بندرعباس به پرواز درآمده بود نیز جلوگیری شد. سنتکام اقدامات خود را «سنجیده، کاملا دفاعی و با هدف حفظ آتش‌بس» توصیف کرد.

اما اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات آمریکا را محکوم کرد و آن را نقض آتش‌بس دانست. وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت ملی خود به کار خواهد بست.»

آقای بقایی همچنین در واکنش به ترامپ که به عمان هشدار داده بود که «مراقب رفتار خود باشد» وگرنه آن را «منفجر» خواهد کرد، گفت که ایران از این کشور حوزه خلیج فارس در برابر تهدیدات ایالات متحده حمایت خواهد کرد.

ترامپ روز چهارشنبه در جلسه کابینه در پاسخ به این سوال که آیا توافقی را می‌پذیرد که در آن عمان کنترل تنگه هرمز را در دست داشته باشد گفت: «نه، این تنگه باید به روی همه باز باشد؛ اینجا آب‌های بین‌المللی است. ما مراقب آن خواهیم بود، اما هیچ‌کس قرار نیست کنترل آن را به دست بگیرد. این بخشی از مذاکراتی است که ما داریم.»

وی در ادامه افزود: «آنها مایلند کنترل آن را در دست بگیرند؛ اما هیچ‌کس کنترلش نخواهد کرد. اینجا آب‌های بین‌المللی است. عمان هم مثل بقیه رفتار خواهد کرد، وگرنه مجبور می‌شویم آنها را منفجر کنیم. آنها این را درک می‌کنند. مشکلی نخواهند داشت.»

حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نیز با بازنشر ویدئویی از اظهارات ترامپ، پیام او را تکرار کرد.

ایران تاکید دارد که از این پس بر تنگه هرمز، گذرگاه یک پنج انرژی جهان، اعمال حاکمیت خواهد کرد و به همراه عمان، کنترل آن را در دست خواهد گرفت، امری که ایالات متحده به شدت با آن مخالفت کرده.

آمریکا در این حال تحریم‌هایی را علیه «نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس» وضع کرد؛ نهادی ایرانی که مسئولیت جمع‌آوری مبالغ از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را بر عهده دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هر کشتی که به این سازمان پول پرداخت کند، ممکن است «در معرض خطر تحریم‌ها» قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

گزارش خبری

ایران به حملات آمریکا پاسخ داد؛ اعلام حمایت تهران از عمان

سپاه پاسداران خبر داد که در پی حملات شبانه و جدید آمریکا به جنوب ایران، پایگاه هوایی متعلق به ایالات متحده را در منطقه هدف قرار داده است. همزمان وزارت خارجه ایران نیز از عمان که هدف تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار گرفته است، اعلام حمایت کرد.