یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵

گزارش خبری

بلومبرگ: تلاش نافرجام امارات برای همراه کردن عربستان و قطر در حمله مشترک به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که امارات متحده عربی تلاش کرده بود تا عربستان سعودی و قطر را برای انجام عملیات نظامی مشترک علیه ایران متقاعد کند، اما در نهایت ناکام ماند.

این گزارش می‌گوید محمد بن زاید، رئیس امارات، اندکی پس از حمله ایالات متحده و اسرائیل به ایران در روز ۹ اسفند، تماس‌هایی را با رهبران کشورهای خلیج فارس، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برقرار کرد.

تهران در واکنش به تهاجم نظامی ایالات متحده و اسرائیل، پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار داد و هزاران موشک و پهپاد به کشورهای حاشیه خلیج فارس شلیک کرد. گزارش‌ها حاکی‌ست که این میان امارات متحده عربی متحمل بیشترین خسارات شده است، به طوری که حدود ۳ هزار موشک و پهپاد به این کشور اصابت کرد.

بلومبرگ می‌گوید که اما شاهزاده محمد بن سلمان و دیگر رهبران خلیج فارس درخواست محمد بن زاید برای حمله هماهنگ منطقه‌ای علیه ایران را رد کردند.

این در حالی‌ست که طی روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده که می‌گوید دو کشور امارات و عربستان تنها نظاره‌گر حملات ایران نبوده‌اند، بلکه آن دو نیز حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه ایران انجام داده‌اند، اما این حملات به صورت مستقل و جداگانه بوده است.

وبسایت میدل‌ایست آی نیز در گزارشی به تفاوت رویکرد عربستان سعودی و امارات متحده عربی در قبال جنگ ایران پرداخت و نوشت که حملات ریاض به نسبت حملاتی که ابوظبی انجام داده، «سنجیده‌تر» بوده.

به نوشته این رسانه، عربستان بلافاصله تلاش کرد تا پاکستان را که متحد ریاض محسوب می‌شود واسطه خود و ایران قرار دهد، اما امارات متحده عربی تاسیسات انرژی ایران را هدف قرار داد. میدل‌ایست‌ آی دراین‌باره به گزارش وال استریت ژورنال ارجاع داده که گفته بود امارات در لحظه شروع آتش‌بس میان ایران با ایالات متحده و اسرائیل، به جزیره لاوان ایران در خلیج فارس حمله کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای شد و بخش زیادی از ظرفیت این تاسیسات را برای ماه‌ها از کار انداخت.

میدل‌ایست‌ آی می‌افزاید، در حالی که عربستان سعودی برای صادرات نفت خود از طریق دریای سرخ به خط لوله شرق به غرب دسترسی دارد، امارات متحده عربی در برابر ایران بسیار آسیب‌پذیرتر است. این جنگ همچنین به جایگاه امارات به عنوان یک مرکز گردشگری و مالی لطمه وارد کرده است.

ابوظبی به صورت علنی و خصوصی لابی‌های گسترده‌ای انجام داد تا ایالات متحده به جنگ خود علیه ایران ادامه دهد؛ امارات حتی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به سازمان ملل ارائه داد که در صورت تصویب، مجوز استفاده از زور را برای پاسخ به تسلط مجدد ایران بر تنگه هرمز صادر می‌کرد.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات، هم به شدت از شورای همکاری خلیج فارس به دلیل پاسخ «ضعیف» به حملات ایران انتقاد کرد. و در نهایت سرخوردگی امارات از همسایگان خود در خلیج فارس منجر به خروج این کشور از سازمان اوپک شد.

امارات اما از سوی دیگر روابط خود با اسرائیل را از آغاز جنگ ایران تاکنون گسترده‌تر کرده است. مایک هاکبی، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، هفته گذشته گفت که اسرائیل در طول جنگ ۳۹ روزه با ایران سیستم‌های پدافند هوایی موسوم به «گنبد آهنین» را به همراه سربازانی برای آموزش استفاده از آ‌ها به امارات فرستاده است.

همچنین دفتر بنیامین نتانیاهو نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل در طول جنگ از امارات بازدید کرد و با رئیس امارات دیدار داشت، اگرچه ابوطبی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد.

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

گاردین: ترامپ حق ندارد توافق با ایران را پیروزی خود بنامد

روزنامه گاردین در سرمقاله‌ای با استقبال از توافق ایران و آمریکا برای توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها، تأکید کرده که هرچند دیپلماسی، حتی اگر از سر مصلحت و محاسبه باشد، بر جنگ ترجیح دارد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حق ندارد آن را به عنوان پیروزی خود جا بزند.

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

گزارش خبری

بلومبرگ: تلاش نافرجام امارات برای همراه کردن عربستان و قطر در حمله مشترک به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که امارات متحده عربی در بجبوجه جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران تلاش کرده بود تا عربستان سعودی و قطر را برای انجام عملیات نظامی مشترک علیه ایران متقاعد کند، اما در نهایت ناکام ماند.