سه‌شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۵

گزارش خبری

تداوم حملات در جنوب لبنان هم‌زمان با آتش‌بس محدود؛ ایران تهدید به بستن باب‌المندب کرد

ستونی از دود پس از حمله هوایی اسرائیل به حومه صور در جنوب لبنان به آسمان برخاسته است

دولت لبنان روز دوشنبه ۱۱ خرداد اعلام کرد که حزب‌الله و اسرائیل بر سر آتش‌بس در برخی جبهه‌ها به توافق رسیده‌اند، امری که به معنای کاهش محدود سطح جنگی است که تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و ایران نیز درگیر آن است.

به گفته سفارت لبنان در واشینگتن، طبق این توافق که البته به معنای پایان کامل درگیری‌ها در این کشور نیست، اسرائیل از حمله به بیروت و حومه آن که تحت کنترل حزب‌الله است خودداری می‌کند و در مقابل، این گروه همسو با ایران نیز حملات خود را به خاک اسرائیل متوقف می‌سازد.

گزارش‌ها با این حال حاکی از آن است که درگیری‌ها در جنوب لبنان تا شامگاه دوشنبه همچنان ادامه داشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده که نخستین بار این توافق را اعلام کرد، گفت که حزب‌الله از طریق واسطه‌ها متعهد شده است که به اسرائیل حمله نکند. خبرگزاری رویترز در گزارش خود از این تحول یادآوری می‌کند از آنجا که ایالات متحده حزب‌الله را سازمانی تروریستی می‌داند تاکنون هیچ‌یک از رؤسای جمهور آمریکا، چه با واسطه و چه بی‌واسطه، با این گروه گفت‌وگو نکرده بودند و از این رو اقدام دولت ترامپ تازگی دارد.

ترامپ همچنین اظهار داشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موافقت کرده است تا نیروهایی را که آماده حمله به لبنان می‌شدند، عقب بکشد.

با این وجود پس از اظهارات ترامپ، نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل به عملیات نظامی خود در جنوب لبنان ادامه خواهد داد؛ جایی که نیروهای زمینی اسرائیل در حال پیشروی به سمت رودخانه زهرانی هستند.

از سویی مقامات لبنانی اعلام کردند که در جریان گفت‌وگوهای روز چهارشنبه با اسرائیل در واشینگتن، به دنبال گسترش دامنه این آتش‌بس خواهند بود، موضوعی که می‌تواند راه را برای تلاش‌های مجدد جهت پایان دادن به جنگ سه‌ماهه میان ایالات متحده و ایران هموار کند.

جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله به دنبال جنگ ایران از روز ۱۱ اسفند آغاز شد و از آن زمان تاکنون با آن گره خورده است. ایران همواره تاکید داشته که توقف حملات اسرائیل در لبنان شرط هرگونه توافقی برای پایان دادن به جنگ است، در حالی که ایالات متحده می‌گوید این دو جنگ موضوعاتی کاملا مجزا هستند.

 

تهدید ایران به قطع مذاکرات و بستن تنگه باب المندب

رسانه‌های دولتی ایران در ساعات اولیه روز دوشنبه اعلام کردند که تهران مذاکرات غیرمستقیم خود با ایالات متحده را متوقف کرده و ممکن است به آتش‌بس پایان دهد، امری که دلیلش جنگ در لبنان عنوان شده است. با این حال، مقامات ایران به طور رسمی قطع مذاکرات با ایالات متحده را اعلام نکرده‌اند و ترامپ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت که چیزی از طرف ایران دراین‌باره نشنیده است.

ترامپ هفته‌هاست که مدام می‌گوید به امضای توافق صلح با ایران نزدیک شده، اما هنوز متن توافق نهایی نشده است. او شامگاه دوشنبه هم گفت که فکر می‌کند «طی هفته آینده» با ایران برای تمدید آتش‌بس و بازگشایی تنگه هرمز به توافق خواهد رسید. این در حالی است که علیرغم برقراری آتش‌بس، ایران و ایالات متحده طی هفته گذشته چندین بار حملاتی را علیه یکدیگر انجام داده‌اند.

هم‌زمان، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، تهدید کرد که پس از تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب نیز بسته خواهد شد، آبراهی راهبردی در دهانه سرخ که حوثی‌های یمن می‌توانند مانع تردد کشتی‌ها در آن شوند.

تحلیل‌گران تنگه باب‌المندب را مانند تنگه هرمز یکی دیگر از کارت‌های بازی ایران در این جنگ می‌دانند.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

گزارش خبری

تداوم حملات در جنوب لبنان هم‌زمان با آتش‌بس محدود؛ ایران تهدید به بستن باب‌المندب کرد

دولت لبنان روز دوشنبه ۱۱ خرداد اعلام کرد که حزب‌الله و اسرائیل بر سر آتش‌بس در برخی جبهه‌ها به توافق رسیده‌اند، امری که به معنای کاهش محدود سطح جنگی است که تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و ایران نیز درگیر آن است.