پنجشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۵

گزارش خبری

خنجر از پشت در خلیج فارس؟ عراقچی امارات را به نقش مستقیم در جنگ متهم کرد

عباس عراقچی در نشست وزرای خارجه بریکس

دو ماه و نیم پس از آغاز جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران، وجوه پنهان بیشتری از این جنگ آشکار می‌شود، خاصه در رابطه با درگیری ایران با کشورهای خلیج فارس، و در تازه‌ترین این تحولات نیز ارشدترین دیپلمات ایرانی برای اولین بار امارات متحده عربی را به دخالت مستقیم در عملیات نظامی علیه کشور متهم کرد.

رسانه‌های غربی پیش‌تر گزارش داده بودند که اسرائیل در طول جنگ ۳۹ روزه، سامانه‌های دفاعی موسوم به «گنبد آهنین» را به همراه شماری از نیروهای خود در امارات متحده عربی مستقر کرده بود تا با حملات پهپادی و موشکی ایران به این کشور خلیج فارس مقابله کند. اما این همه ماجرا نبود، بلکه خبرها پشت هم ابعاد بیشتری از ماجرا را عیان ساختند، به‌ویژه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت که از این نظر توفانی بود.

نخست دیوید هاکبی، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، گزارش‌ها درباره استقرار سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین و سربازان اسرائیلی در امارات را تایید کرد و پس از آن دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که نخست وزیر اسرائیل در جریان جنگ ۳۹ روزه، سفری «مخفیانه» به امارات متحده عربی داشته است و با شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، دیدار کرده است، البته ابوظبی این دومی را تکذیب کرد، اما این تکذیب مانع ادامه تنش‌ها نشد، بلکه به نشست وزرای خارجه بریکس در دهلی نو کشیده شد.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران که در این نشست حضور یافته است، روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ابوظبی را «شریک فعال» آمریکا و اسرائیل در حمله به ایران نامید و گفت که این کشور در جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران دخالت مستقیم داشته است.
دیپلمات ارشد ایران پس از ایراد سخنرانی خود در نشست بریکس در بیانیه‌ای نوشت: «من در سخنرانی‌ خود به خاطر حفظ وحدت نام امارات متحده عربی را ذکر نکردم، و ترجیح دادم به آن اشاره نکنم. اما در واقع باید بگویم که امارات به‌طور مستقیم در اقدام تجاوزکارانه علیه کشور من دخالت داشت. زمانی که این تجاوز آغاز شد، آنها از محکوم کردن آن نیز خودداری کردند و بلکه اجازه دادند از سرزمین‌شان برای شلیک توپخانه و تجهیزات علیه ما استفاده شود.»

سردبیر میدل‌ایست آی: عربستان و متحدانش باید محور اسرائیل-امارات را مهار کنند

او ادامه داد: «همین دیروز فاش شد که نتانیاهو در زمان جنگ به امارات و ابوظبی سفر کرده بود. همچنین آشکار شد که آنها در این حملات مشارکت داشته‌اند و شاید حتی به‌طور مستقیم علیه ما اقدام کرده باشند. بنابراین امارات شریک فعال این تجاوز است و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.»
اگرچه وزارت خارجه امارات متحده عربی چند ساعت پس از بیانیه رسمی اسرائیل، کل ماجرای این سفر را تکذیب کرد، اما عباس عراقچی با باز کردن زاویه‌ای دیگر در بحث خود این بار ابوظبی را متهم کرد که به کشورهای بریکس نیز فشار آورده است تا مانع موضعگیری واحد در محکوم کردن جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران شود.

ایران و امارات متحده عربی هر دو در سال ۲۰۲۴ به بریکس پیوستند که ائتلافی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهانی است. این گروه با هدف ایجاد نظمی نوین، جایگزینی برای نهادهای غربی، افزایش همکاری‌های اقتصادی و کاهش سلطه دلار شکل گرفت و در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، اما اکنون به جز ایران و امارات، سه کشور مصر، عربستان و اتیوپی نیز به آن پیوسته‌اند به‌طوری که در حال حاضر به بیش از ۴۵ درصد جمعیت و ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی جهان دسترسی دارد و از این نظر، حمایت آن از ایران در برابر اسرائیل و ایالات متحده می‌توانست اهمیتی کلیدی داشته باشد.

ایران در واکنش به حملات ایالات متحده و اسرائیل، با استفاده از موشک‌ها و پهپادها شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را هدف قرار داد؛ حملاتی که پایگاه‌های نظامی آمریکا، تاسیسات غیرنظامی، فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های نفتی را نیز در بر گرفت. این میان گزارش‌ها حاکی‌ست که امارات هدف بیشترین این حملات بوده اما از گزارش‌های جدید برمی‌آید که این کشور نقشی صرفا نظاره‌گر در این جنگ نداشته است.

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

گاردین: ترامپ حق ندارد توافق با ایران را پیروزی خود بنامد

روزنامه گاردین در سرمقاله‌ای با استقبال از توافق ایران و آمریکا برای توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها، تأکید کرده که هرچند دیپلماسی، حتی اگر از سر مصلحت و محاسبه باشد، بر جنگ ترجیح دارد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حق ندارد آن را به عنوان پیروزی خود جا بزند.

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

گزارش خبری

خنجر از پشت در خلیج فارس؟ عراقچی امارات را به نقش مستقیم در جنگ متهم کرد

دو ماه و نیم پس از آغاز جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران، وجوه پنهان بیشتری از این جنگ آشکار می‌شود، خاصه در رابطه با درگیری ایران با کشورهای خلیج فارس، و در تازه‌ترین این تحولات نیز ارشدترین دیپلمات ایرانی برای اولین بار امارات متحده عربی را به دخالت مستقیم در عملیات نظامی علیه کشور متهم کرد.