چهارشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۵

گزارش خبری

ایران حملات دیشب را «درس عبرتی» برای آمریکا خواند؛ یک کشته و ۶۳ زخمی در کویت

حمله ایران به فرودگاه بین‌المللی کویت/ عکس: رویترز

ایران می‌گوید که حملات شامگاه چهارشنبه ۱۳ خرداد به کویت و بحرین باید درس «عبرتی» برای ایالات متحده شود، امری که واکنش به حمله نیروهای آمریکایی به یک فروند نفتکش ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز و یک دکل مخابراتی سپاه پاسداران در قشم بود.

آخرین آمار وزارت بهداشت کویت حاکی است که حملات پهپادی و موشکی دیشب ایران به فرودگاه بین‌المللی این کشور ، ۶۳ مجروح و یک کشته بر جای گذاشت. به گفته مقامات کویتی، این حملات خساراتی به زیرساخت‌های کلیدی فرودگاه بین‌المللی و اماکن دیپلماتیک این کشور وارد آورده است.

از سویی بیانیه سپاه پاسداران بدون نام بردن از کویت و بحرین می‌گوید که ایران در پاسخ به حملات شامگاه چهارشنبه ایالات متحده، «پایگاه هوایی و بالگردی آنان در یکی از کشورهای منطقه و همچنین مرکز ناوگان پنجم دریایی آمریکا» را هدف موشک‌ها و پهپادهای خود قرار داده است.

این بیانیه و همچنین بیانیه وزارت خارجه ایران، نیروهای آمریکایی را آغازگر درگیری‌های شب گذشته می‌دانند، چنان‌که فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، نیز در اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود که نیروهای آمریکایی یک فروند نفتکش بدون بار را که قصد حرکت به سمت بندری ایرانی در خلیج فارس را داشت، از کار انداختند.

بر اساس این اطلاعیه، خدمه نفتکش لکسی با پرچم بوتسوانا با نادیده گرفتن محاصره دریایی ایران هشدارهای مکرر نیروهای آمریکایی به مسیر خود به سمت جزیره خارک ادامه دادند که در نهایت یک هواپیمای آمریکایی با شلیک موشک هلفایر به موتورخانه کشتی، آن را از کار انداخت و مانع از رسیدن نفتکش به ایران شد.

سنتکام همچنین در اطلاعیه‌های دیگری مدعی شد که حملات سپاه پاسداران به مرکز ناوگان پنجم دریایی آمریکا و دیگر پایگاه‌های این کشور در خلیح فارس شکست خورد و نیروهای آمریکایی با همکاری کشورهای منطقه توانستند موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را دفع کنند.

نود و شش روز پس از آغاز جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران دورنمای توافق و صلح مبهم‌تر از قبل شده است و آتش‌بسی که از روز ۱۹ فروردین برقرار شده شکننده‌تر از همیشه به نظر می‌آید.

وزارت خارجه ایران در بیانیه خود تاکید داشته که حملات شب گذشته سپاه پاسداران به مثابه «اعمال حق ذاتی برای دفاع از تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی ایران» بوده و نیروهای مسلح «جهت مقابله با اقدامات تجاوزکارانه» از همه ظرفیت‌های خود از جمله «هدف قرار دادن مبدا و منبع حملات تجاوزکارانه» استفاده خواهند کرد.

بیانیه وزارت خارجه ایران می‌افزاید که از همین رو «حاکمان کویت و بحرین در رابطه با اقدامات تجاوزکارانه شب گذشته آمریکا مسئولیت مستقیم دارند.»

با این حال شورای همکاری خلیج فارس و همچنین بسیاری از کشورهای عربی حملات ایران به کویت و بحرین را محکوم کردند و به ویژه هدف قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی کویت را مصداق حمله به اهداف غیرنظامی دانستند.

لبنان، اردن، قطر و امارات متحده عربی از این جمله این کشورها بودند که با کویت و بحرین ابراز همبستگی کردند.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

آکسیوس: اسرائیل غافلگیر شد؛ توافق ترامپ با ایران، «جام زهر» نتانیاهو

باراک راوید، گزارشگر ارشد وبسایت آکسیوس در گزارشی از توافق احتمالی میان ایالات متحده و ایران، آن را «جام زهر» برای بنیامین نتانیاهو دانست و نوشت که رهبری آمریکا به نتانیاهو گفته وقت پایان جنگ فرا رسیده است.

ایران و ایالات متحده به توافق نزدیک شده‌اند، اما جنگ در لبنان همچنان ادامه دارد

ساعاتی پس از آن که نخست‌وزیر پاکستان از احتمال نهایی شدن توافق میان تهران و واشینگتن تا ۲۴ ساعت آینده خبر داد، وزارت خارجه ایران امضای یادداشت تفاهم در روز یکشنبه را رد کرد و از احتیاط دراین‌باره سخن گفت. از سویی فرانسه خواستار آن شد که طرفین فرصت توافق را دریابند و امضا کنند. اما در همین حال جنگ لبنان همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای از توقف آتش در آن جبهه دیده نمی‌شود.

گزارش خبری

ایران حملات دیشب را «درس عبرتی» برای آمریکا خواند؛ یک کشته و ۶۳ زخمی در کویت

ایران می‌گوید که حملات شامگاه چهارشنبه ۱۳ خرداد به کویت و بحرین باید درس «عبرتی» برای ایالات متحده شود، امری که واکنش به حمله نیروهای آمریکایی به یک فروند نفتکش ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز و یک دکل مخابراتی سپاه پاسداران در قشم بود.