پنجشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۵

گزارش خبری

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از خسارات حمله ایران به پایگاه هوایی آمریکا در کویت

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی علی السالم آمریکا در کویت که شرکت سور اطلس منتشر کرده است؛ منبع عکس: شبکه اجتماعی ایکس

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که حملات روز چهارشنبه ایران خسارت‌هایی را به پایگاه هوایی ایالات متحده در کویت خسارت وارد آورده است.

تصاویر جدیدی که موسسه «سور اطلس»  از این پایگاه منتشر کرده است، گویای آن است که یکی از آشیانه‌ها در پایگاه هوایی «علی السالم» آمریکا در کویت تخریب شده؛ این در حالی است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، تاکید کرده بود تمام موشک‌ها و پهپادهایی که به سوی پایگاه شلیک شده بودند، رهگیری و نابود شدند.

موسسه سور اطلس خاطرنشان کرد که مناطق اطراف این آشیانه «سوخته و سیاه شده به نظر می‌رسند و چندین دهانه انفجار ناشی از برخورد موشک در نزدیکی آن قابل مشاهده است.»

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران «چندین موشک بالستیک به سمت همسایگان منطقه‌ای خود شلیک کرده است»، اما مدعی شد که «هیچ‌کدام از آنها به اهداف مورد نظر خود اصابت نکرده‌اند.» این نهاد افزود دو موشک شلیک‌شده به سمت کویت «قبل از رسیدن به هدف سقوط کرده یا در هوا تکه‌تکه شده‌اند» و سه موشک پرتاب‌شده به سمت بحرین نیز «بلافاصله توسط پدافند هوایی رهگیری شدند.»

تازه‌ترین درگیری نظامی میان ایالات متحده و ایران شامگاه سه‌شنبه رخ داد، زمانی که نیروهای آمریکایی یک فروند نتفکش ایرانی را که قصد ورود به بنادر جنوبی ایران داشت با شلیک موشک به موتورخانه آن از کار انداختند.  ایران نیز در واکنش به آن، پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داد.

اما این درگیری‌ها همچنین خسارات گسترده‌ای نیز به فرودگاه بین‌المللی کویت و مقرهای دیپلماتیک این کشور وارد آورد. طبق آمار مقامات کویتی، حمله به فرودگاه بین‌المللی این کشور یک کشته و ۶۳ مجروح بر جای گذاشت.

تصاویر ویدئویی منتشر شده از فرودگاه، خسارات گسترده‌ای از جمله آتش‌سوزی‌های شدید در ترمینال یک، فروریختن سقف و ستون‌های غلیظ دود را نشان می‌دهد. پس از این حملات، سرتیپ سعود العطیان، سخنگوی وزارت دفاع کویت، آنچه را که «تجاوز جنایتکارانه ایران» خواند، محکوم کرد. اما ایران مدعی شد تخریب فرودگاه کویت به دلیل سقوط موشک پدافندی پاتریوت آمریکا بوده است؛ ادعایی که سنتکام بلافاصله آن را تکذیب کرد.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

زلزله سیاسی در تل‌آویو؛ توافق آمریکا و ایران «شکست استراتژیک اسرائیل» خوانده شد

اعلام دستیابی ایران و ایالات متحده به توافقی برای پایان جنگ خشم مقامات اسرائیلی را به دنبال داشت که آن را «شکستی استراتژیک» برای اسرائیل می‌دانند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، از جمله این مقامات بود که صبح دوشنبه ۲۵ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اسرائیل هیچ تعهدی به توافق آتش‌بس میان آمریکا و ایران ندارد.

گزارش خبری

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از خسارات حمله ایران به پایگاه هوایی آمریکا در کویت

تصاویر ماهواره‌ای موسسه «سور اطلس» گویای آن است که یکی از آشیانه‌ها در پایگاه هوایی «علی السالم» آمریکا در کویت تخریب شده؛ این در حالی است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، تاکید کرده بود تمام موشک‌ها و پهپادهایی که به سوی پایگاه شلیک شده بودند، رهگیری و نابود شدند.