تلویزیون اسرائیل گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، نه تنها در لبنان بلکه در چندین جبهه محدودیتهای فزایندهای را برای اسرائیل اعمال کرده است و فشارهای واشینگتن بر ارتش و دولت اسرائیل روز به روز بیشتر میشود.
بر اساس این گزارش که وبسایت میدلایست مانیتور بازتابش داده، رهبری سیاسی اسرائیل دستورالعملهای جدیدی را در خصوص اقدامات مجاز در لبنان به ارتش ابلاغ کرده است. طبق این دستورالعملها، نیروهای اسرائیلی مجازند در محدوده موسوم به «خط زرد» آزادانه عمل کنند و با تهدیدات فوری مقابله نمایند، اما انجام عملیات در بیروت و شهر صور برای آنها ممنوع شده است.
یک مقام ارشد اسرائیلی به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت: «پیامی که در هفتههای اخیر از آمریکاییها دریافت کردهایم کاملا واضح است. اینکه شما زمانی اجازه داشتید بدون محدودیت فعالیت کنید، اما آن دوران دیگر به پایان رسیده است.»
ایال زامیر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، عصر دوشنبه جلسهای را با مقامات ارشد نظامی برای بررسی تحولات نوار غزه و آنچه اسرائیل آن را «افزایش توانمندیهای نظامی حماس» توصیف میکند، برگزار کرد.
در این جلسه پیشنهادی مبنی بر آغاز یک عملیات نظامی با هدف خلع سلاح حماس مطرح و بررسی شد که بر اساس آن، تعیین ابعاد و گستردگی این عملیات بر عهده رهبری سیاسی خواهد بود. با این حال، گزارشها حاکی از آن است که نگرانیهایی در مورد احتمال مخالفت ترامپ با هرگونه اقدام بزرگ و حمایت او از انعطافپذیری بیشتر در قبال حماس در مسائل مربوط به خلع سلاح وجود دارد.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، نیز اظهار داشت: «من مجدداً تاکید میکنم که برای محافظت از ساکنان شمال و همه شهروندان کشور، تا هر زمان که لازم باشد در منطقه امنیتی جنوب لبنان باقی خواهیم ماند.»
این گزارش در حالی منتشر میشود که دور اول گفتوگوها میان ایالات متحده و ایران به پایان رسیده است. در پی این گفتوگوها، قطر و پاکستان به عنوان کشورهای میانجی از تشکیل یک «کمیته پیشگیری از درگیری در لبنان» بدون حضور نمایندهای از اسرائیل خبر دادند.






