دوشنبه، ۱ تیر ۱۴۰۵

خبر

نظرسنجی جدید: ۹۲ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند ایران برنده جنگ شده است

حمله موشکی ایران به اسرائیل

نظرسنجی دانشگاه عبری اورشلیم نشان می‌دهد که اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها به جنگ با ایران و توافق با آمریکا نگاهی منفی دارند و تهران را برنده آن می‌دانند.

به گزارش وبسایت میدل‌ایست آی، یافته‌های این نظرسنجی گویای آن است که ۹۲ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند ایران برنده جنگ بوده است. همچنین ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشته‌اند که جنگ ایران امنیت بلندمدت اسرائیل را تضعیف کرده و ۸۶ درصد نیز نسبت به پیامدهای آن احساس منفی دارند.

میدل‌ایست آی یادآوری می‌کند هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز ۹ اسفند جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ایران را آغاز کرد، اهداف اسرائیل روشن به نظر می‌رسید: نابودی برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران و سرنگونی حکومت این کشور.

اما اکنون، در پی امضای توافق‌نامه‌ای میان ایران و ایالات متحده در حالی که مذاکرات بین دو کشور در سوئیس همچنان ادامه دارد، مردم اسرائیل باور دارند برعکس، نفوذ منطقه‌ای اسرائیل کاهش یافته است.

یافته‌های این نظرسنجی در عین حال نشان می‌دهد که ۷۲.۵ درصد از اسرائیلی‌ها ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه «اسرائیل دستاوردهای بزرگی داشته و یک تهدید وجودی را برطرف کرده است» باور نمی‌کنند؛ موضوعی که نشان‌دهنده عدم قطعیت فزاینده پیرامون آینده سیاسی نخست‌وزیر است.

نزدیک به ۸۸ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که اسرائیل یا در دستیابی به اهداف خود کاملا ناکام بوده یا تنها به بخش کوچکی از آن‌ها رسیده است. همچنین ۵۶ درصد عملکرد نتانیاهو در مدیریت جنگ علیه ایران را ضعیف یا کاملا شکست‌خورده ارزیابی کردند.

با این حال، این احساسات درباره نحوه خروج ایران از جنگ، با تمایل اسرائیلی‌ها برای عقب‌نشینی از لبنان همخوانی ندارد؛ موضوعی که خود به یکی از گره‌های اصلی در جریان مذاکرات میان واشینگتن و تهران تبدیل شده است.

ایران تاکید کرده است تا زمانی که اسرائیل به بمباران لبنان ادامه دهد و نیروهای اسرائیلی در عمق چند کیلومتری خاک جنوب لبنان مستقر باشند، آتش‌بس پایدار نخواهد بود.

بر اساس این نظرسنجی، ۴۸ درصد از اسرائیلی‌ها از کارزار نظامی اسرائیل در لبنان حمایت می‌کنند. در میان این پاسخ‌دهندگان، حمایت از ادامه عملیات حتی در صورت خطر رویارویی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات، پابرجا بوده است.

این نظرسنجی توسط «مؤسسه آگام» با همکاری «دانشگاه عبری اورشلیم» بین تاریخ‌های ۱۷ تا ۲۰ ژوئن انجام شده است. در این پژوهش، ۳ هزار و ۶۴۴ اسرائیلی ۱۷ سال به بالا در یک نمونه آماری وزن‌دهی‌شده (برای انطباق با بافت جمعیتی) مورد پرسش قرار گرفتند. به گفته برگزارکنندگان، حداکثر خطای نمونه‌گیری ۲.۲ درصد با سطح اطمینان ۹۹ درصد است.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

تعلیق تحریم‌های نفتی ایران پس از ارزیابی مثبت ونس از مذاکرات سوئیس

هیات ایرانی برخلاف برخی گزارش‌ها مذاکرات سوئیس را ترک نکرده بود، بلکه تمام روز یکشنبه ۳۱ خرداد را به رایزنی و گفت‌وگو گذراند، امری که جی.دی.نس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، با اظهارات خود بر آن صحه گذاشت و واشینگتن نیز متعاقب آن اعلام کرد تحریم نفت ایران را تا آخر مرداد ماه به حالت تعلیق درآورده است.

افشاگری هاآرتص از پول‌پاشی اسرائیل در آمریکا برای توجیه «جنگ ایران»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که دولت این کشور با پول‌پاشی و گسترش کارزارهای تبلیغاتی خود در ایالات متحده تلاش می‌کند با توجیه جنگ ایران، جایگاه از دست رفته خود میان محافظه‌کاران مسیحی و دیگر راست‌گرایان را احیا کند.

خبر

نظرسنجی جدید: ۹۲ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند ایران برنده جنگ شده است

نظرسنجی دانشگاه عبری اورشلیم نشان می‌دهد که اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها به جنگ با ایران و توافق با آمریکا نگاهی منفی دارند و تهران را برنده آن می‌دانند.