پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۵

گزارش خبری

ایران همزمان با بررسی طرح صلح آمریکا، سامانه جدیدی برای کنترل کشتیرانی در تنگه هرمز ایجاد کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس داده‌های یک شرکت کشتیرانی گزارش داد که ایران سامانه دولتی جدیدی را برای بازرسی و اخذ عوارض از شناورهایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، تأسیس کرده است.

این گزارش روز پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در حالی منتشر شده است که تهران اعلام کرده در حال بررسی آخرین پیشنهادات ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ است.

گزارش آسوشیتدپرس با استناد به داده‌های شرکت کشتیرانی «لویدز لیست اینتلیجنس» می‌گوید این سامانه دولتی برای تایید تردد و جمع‌آوری عوارض از کشتیرانی در تنگه هرمز تأسیس شده است.

به گفته لویدز، سامانه یا آژانس دولتی جدید ایران «مرجع تنگه خلیج فارس» نام دارد و «خود را به عنوان تنها مرجع معتبر برای صدور مجوز به کشتی‌های عبوری از تنگه معرفی می‌کند.» لویدز اعلام کرد که این آژانس فرم درخواستی را برای کشتی‌هایی که به دنبال عبور هستند، ایمیل کرده است.

در حالی که آمریکا بنادر ایران را محاصره کرده، ایران عملا تنگه هرمز را که یک آبراه حیاتی برای حمل و نقل نفت، گاز، کود شیمیایی و سایر محصولات پتروشیمی است، بسته است. این اختلالات باعث جهش قیمت سوخت و لرزه بر اندام اقتصاد جهانی شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سامانه جدید ایران به فرایند بازرسی موجود در تنگه هرمز رسمیت می‌بخشد و نشان می‌دهد این ایران است که کنترل می‌کند کدام کشتی‌ها اجازه عبور داشته باشند و برای برخی از شناورها، مالیاتی بر محموله آنها وضع می‌کند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که کارشناسان حقوق دریاها اعتقاد دارند تقاضای ایران برای بازرسی یا اخذ مالیات از شناورها ناقض قوانین بین‌المللی است چرا که کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها از کشورها می‌خواهد که اجازه «عبور بی‌ضرر» از آب‌های سرزمینی خود را بدهند.

این تحولات در حالی است که اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه اظهار داشت که جمهوری اسلامی در حال بررسی پیام‌هایی است که پاکستان به عنوان میانجی‌ مذاکرات صلح به تهران منتقل کرده. با این حال ساعاتی پس از آن تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که «هنوز نتیجه‌گیری حاصل نشده و پاسخی به طرف آمریکایی داده نشده است.»

دولت ترامپ سیگنال‌های متناقضی درباره استراتژی خود برای پایان دادن به جنگ ارسال کرده است. یک آتش‌بس متزلزل و اظهارات قبلی مبنی بر پایان عملیات نظامی، جای خود را به تهدیدات تازه‌ای برای بمباران ایران داده است، تهدیدهایی که به گفته ترامپ، اگر تهران پیشنهادات واشینگتن برای صلح را نپذیرد، اجرا خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

افشاگری هاآرتص از پول‌پاشی اسرائیل در آمریکا برای توجیه «جنگ ایران»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که دولت این کشور با پول‌پاشی و گسترش کارزارهای تبلیغاتی خود در ایالات متحده تلاش می‌کند با توجیه جنگ ایران، جایگاه از دست رفته خود میان محافظه‌کاران مسیحی و دیگر راست‌گرایان را احیا کند.

سردبیر میدل‌ایست آی: چرخش ترامپ در قبال ایران به رویای اسرائیل برای خاورمیانه پایان داد

وبسایت میدل‌ایست آی در یادداشتی به قلم دیوید هرست، سردبیر این رسانه، چرخش ناگهانی دونالد ترامپ در قبال ایران و توافق کنونی را به معنای پایان رویای بنیامین نتانیاهو برای بازمهندسی خاورمیانه و ایجاد «اسرائیل بزرگ» دانسته است.

جزئیات تفاهم‌نامه ۱۴ بندی تهران و واشینگتن؛ امتیازات گسترده نفتی و مالی برای ایران

رسانه‌های آمریکا عصر چهارشنبه ۲۷ خرداد متن تفاهم‌نامه‌ میان ایران و ایالات متحده را منتشر کردند که نشان می‌دهد، قرار است تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد، دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و صندوقی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران اختصاص یابد.

گزارش خبری

ایران همزمان با بررسی طرح صلح آمریکا، سامانه جدیدی برای کنترل کشتیرانی در تنگه هرمز ایجاد کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس داده‌های یک شرکت کشتیرانی گزارش داد که ایران سامانه دولتی جدیدی را برای بازرسی و اخذ عوارض از شناورهایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، تأسیس کرده است.